Författare: <span class="vcard">admin</span>

Kommunrace i Östergötland

Denna helg är det kommunrace i ÖG. Hela 214 deltagare i 13 kommuner vilket är ett nytt rekord. Macke och jag startade vid svensksundsviken och dess fågeltorn. Åkte ut tidigt efter jag skjutsat Annica till jobbet. Trodde vi skulle vara klart först där men Fredrik Sahlin var redan på plats när vi kom ut strax efter 7 på morgonen. Lite disigt och mörkt men vi kämpade på att se så många arter vi kunde. Vi som var där fick ihop ca 40 arter vilket är helt okej så här på senhösten. Mindre sångsvan var ganska överraskande. En blå kärrhök och tornfalk visade upp sig fint vid tornet.

Stannade sedan till vid gamla rörsviken och hamnen. Där blev de bl.a. sparvhök, turkduva, taltrast. I morgon tar vi ny tag och hoppas vi får se fler arter och att Norrköping kan vinna även detta år.

Mindre Sångsvan Svensksundsvike Norkköping

Turkduva Odal Hamnen Norrköping

Tallbit

Verkar bli invasion av tallbit nu. Har dykt upp många i södra Sverige. Robban upptäckte en idag inne på sin gård vid Oxelbergen. Har inga bra bilder på arten så jag gjorde ett försök. Den var svårjobbat där den födosökte i rönnbärsträd. Alltid i stort bakom grenar, bär, löv mm. Man fick vara snabb när den till slut satte sig lite öppet. Man får vara nöjd med det man får och det är jag.

Tallbit Oxelbergen Norrköping

Inte mycket men lite i alla fall

Turen gick idag först till Herrebro Våtmark för en liten promenad och se vad för fåglar som nu finns kvar där. Var gott om gräsänder och snatteränder i våtmarken. Inne i skogen sjöng flera rödhakar. Minst 50 grönfinkar födosökte i markerna. Åkte sedan till värmeverket och hamnen och där såg jag pilgrimsfalksparet som satt på verket. Annars ej så mycket men några vitkindad gäss flög förbi.

Pilgrimsfalk Värmeverket Norrköping

Vitkindad gås Öhmanskajen Norrköping

Svart rödstjärt vid Knivbergavägen

En liten tur till Knivberga och försöka fota lite fåglar. Stannade till vid en “gård” i början på Knivbergavägen och väntade på förbi flygande nötskrikor. Kom inte så många men såg snabbt en svart rödstjärt som födosökte bland vagnar och skräp som fanns vid gården. Den var väldigt rörlig och svår att komma nära men blev lite bilder på den vackra fågeln.

Svart Rödstjärt Knivbergavägen Norrköping

Häradskär

Norrköpings och Linköpings fågelklubbar ordnade idag en resa till Häradskär. Har varit ett bra läge med vindar från öst och sedan regn här som trycker ner dem. Kraftig dimma och sedan regn som varade fram till ca 12-tiden. Då kom det igång med bra streck på fåglar. Uppskattade till drygt 2000 prutgäss, 400 sjöorrar, 200 bläsänder, 20 svärtor. En storlom och en tordmule flög förbi. På ön var det mängder av, rödhake, kungsfåglar, taltrast, rödvingetrast. En tajgasångare upptäcktes men tyvärr var det bara en som fick se den. Inte mycket till bilder på denna resa men 3 st ljungpipare rastade och de ville vara med på bild.

Ljungpipare Häradskär

Nötskrikor

Blev lite bilder på nötskrikor som flög förbi in bland ekarna vid Knivbergavägen. De hämtar ollonen och flyger iväg med dem.

Nötskrika Knivberga Norrköping

Isabellatörnskata

I går kom ett larm 19:17 om en isabellatörnskata som sågs vid Leonardsbergs fågeltorn. Jag tog kameran och kikaren och drog direkt. Kom fram 19:50 och fick se den i Lars Johanssons tub som var inställd på fågeln. Dagen var räddad, tyvärr mörkna det mycket fort så det blev tyvärr inga bilder på den. Jag är ej ledsen för det. Kul med nytt livskryss om den nu blir godkänd.

Några rovfåglar

Även denna dag blev det en tur tillsammans med Macke. Tyvärr dök det ej upp så mycket att fotografera men vid Rusta Lagret så fanns det både ormvråk och tornfalk som till slut fastnade på bild.

Ormvråk Rusta lagret Norrköping

Tornfalk Rusta lgret Norrköping

Ut en sväng

I dag var jag och Macke ute en sväng. I veckan var det gott om aftonfalkar, röda glador och några stäpphökar runt om i länet.Tyvärr inget sånt idag inte här i Norrköping. Blev lite bilder på en lärkfalk som snurra runt vid Skärkind. Tyvärr kom den inte riktigt nära men ja man får ta det som bjudes.

Lärkfalk Skärkind Norrköping

En tur till Linköping

Åkte idag tillsammans med Macke till Linköping. Skönt att komma ut efter en jobbhelg. Stannade först vid trutdammen gärdstad för att försöka se svarthalsad dopping som synts till där en längre tid. Efter ett litet tag hittade jag den mitt i den västra dammen födosökande. Tyvärr ej så nära men lite bilder på den vackra fågeln blev det.
Vi stannade sedan vid Nybro plattformen för att skåda lite. Väldigt mycket fågel rastade där. Mängder med gäss och vadare. Såg även 3 havsörnar var av 2 av dem tog en varsin grågås som de kalasade på.

Svarthalsad Dopping Trutdammen Linköping

Gotska Sandön

Vilken underbar semester vi har haft. Så fina platser vi har besökt. Ett stort tack till dig min underbara fästmö Annica som ordnat det mesta. Du verkligen vet vad jag älskar att göra.
Vi åkte till Gotska Sandön tidigt i fredag och hem igår söndag, det var helt underbart. Strålande sol, långa stränder och fåglar för mig att fotografera och se på. Inte så artrikt men vi fick se och höra 34 arter på ön. En storlom kom streckande söderut på relativt nära avstånd medans vi badade på västra sidan.

En mycket grann rosenfink födosökte i fyrbyn. Större korsnäbbar hördes och syntes lite då och då.
Jag har aldrig sett så många silltrutar på ett och samma ställe. Säkert minst 50 stycken bara vid bredsandsudde. Svartmesar, bofinkar överallt.

Silltrut Bredsandsudde Gotska Sandön
Rosenfink Fyrbyn Gotska Sandön
Gotska Sandön

Gotland och Stora Karlsö

Nu är jag och Annica precis hemkomna efter en fyradagarsresa till Gotland. Var inte det bästa vädret men vad gör det. Första bokningen till Stora Karlsö blev inställd p.g.a. för stark vind. Då tog vi en biltur till Fårö där det blåste om möjligt ännu mer. Var kul att se raukarna även om vinden var stark. Åkte sedan till fyren på Fårö där det var lite mer lä och man kunde vara ute. Fanns en hel del fåglar där som tagit skydd mot den hårda vinden. Många ejdrar vilade och simmade mycket nära. Kärrsnäppor drog förbi.

Fårö Gotland

Dagen efter så var vinden ej så stark så vi kom ut till Karlsö. Jag struntade i den guidade vandringen för jag var helt fokuserad på att få bilder på sillgrisslor och tordmular. Min älskade valde att gå guidningen som hon uppskattade mycket, det ända var väl bara att den var på engelska.
Jag satt i ett par timmar vid bryggan och matade på med kameran när alkorna flög förbi. Var inte lätt alla gånger att hänga med när de kom så nära som ca 5 meter från mig.

Tordmule Stora Karlsö Gotland Tordmule Stora Karlsö Gotland
Sillgrissla Stora Karlsö Gotland
Tordmule Stora Karlsö Gotland

Tobisgrissla från båten

Idag åkte vi hem från vår lugna plats på Åland. Annica och jag klev ut på båten i det vackra vädret och då såg jag hur många tobisgrisslor det var inne vid hamnen. Har ej varit så nära dem någonsin så jag tog fram kameran och i full panik började fota dem. Lämnade ryggan och bara gick iväg för att försöka få några bra bilder på dem. Tur Annica såg jag bara lämnade den och hon fick snällt stå kvar där, tack min underbara älskade.

Senare när båten lämnade hamnen såg vi ännu mera tobisgrisslor och även tordmule. Minst 2 stycken kustlabbar flög omkring bland småöarna.
Vi såg och hörde 58 arter på våran lunga och härliga semester.

Tobisgrissla Berghamn Åland

Semester på Åland

En veckas semester på Åland med Annica. Hyrt stuga i skogen men nära vatten. Vi har tagit det bara lugnt och skönt i fåglarnas sång. Många tärnor vid vattnet. Silver, fisktärna och även den stora skräntärnan visade sig fint. Vid stugan så häckar ett par svartvita flugsnappare i en holk Matar sina ungar med diverse flygfän.

Skräntärna Åland
Svartvit Flugnsnappare Åland

Linköping och Motala

Startade dagen med att besöka Linköping och då Norra dammarna i Gärstad. Gott om fågel i dammarna så som brunand, snatterand, grågäss, sothönor, smådopping och svarthalsad dopping. Några nyfikna mindre strandpipare visade upp sig fint där jag stod.

Drog sedan åter igen till Motala för att göra ett nytt försök på lundsångaren som finns vid Bondbacka. Denna gång sjöng den för fullt när jag kom fram och hela tiden jag var där. Fick en halvtaskig bild på den när den sjöng i motljus.