Category: Vandring

Vandring längs Torshagsån

I går så tog Annica och jag en promenad vid Torshagsån i Åby. Vädret var härligt med sol från klarblå himmel. Ån var öppen och det var skönt att höra vattnet och fåglar. Gott om mesar i träden och några gärdsmygar vid ån. Tänkte att här borde man se en strömstare och det blev Annica som såg den först. Den ville inte riktigt vara med på bild nära men blev ändå några från lite håll. Det var en promenad man behövde och man kände sig avkopplad.

Strömstare

Strömstare Torshagsån Åby Norrköping

Vandring i Åbackarna

En dag ledig och det blev en vandring runt Åbackarna med Annica. Lite kyligt, blåsigt och mörkt men skönt att komma ut lite. Lyckades få lite bilder på fåglarna som håller till i strömmen. Alltid kul med bild på strömstare.

Strömstare Campus Norrköping

Smådopping Åbackarna Norrköping

Kaja Åbackarna Norrköping

Vandring i Dalarna

Nu har Annica och jag kommit hem från dalarna där vi varit i en vecka. Vi hyrde en stuga i älvdalen. Ett härligt litet hus nära vatten där vi badade efter våra vandringar. Det var mycket varmt den första 5 dagarna speciellt för mig som ej tycker om när det är över 25 grader. Nu var det mer än 30 grader så vandringarna blev tuffa även om de ej var så långa. Andra dagen så gjorde vi den stora utflykten då vi först åkte till grövelsjön längst upp i norra dalarna. Strax innan parkeringen stötte vi på den första renen som sprang på vägen men hem så var den mängder av renar på och bredvid vägen vilket vi båda uppskattade att få se.

Nu var vi i dalarna för att vandra och uppleva naturen men jag kan ej släppa att se och höra fåglarna omkring mig. Kameran var såklart med och handkikaren. Vid vandringen vid grövelsjön så var det mest bergfink, lövsångare och trädpiplärka vi hörde men även en gök sjöng friskt. Härligt när man hittar en liten “bäck” med rinnande kallt vatten som man kan kyla ner sig med. Efter det åkte vi till nipfjället och där var det väldigt gott om insekter. Lyckades blir väldigt biten på vaden när jag letade efter fjällpipare. Hittade den och fotograferade den och märkte ej så mycket av insekterna men tusan så man såg ut efteråt.

Sedan stannade vi vid falufjällen och besökte Sveriges högsta vattenfall. Var visst ett ras i vintras men de hade ordnat så man nu ändå kom fram till fallet. Så nära som jag var fallet nu har jag ej varit innan. En härlig upplevelse att se den stora massa vatten falla så högt. Själv var jag riktigt slut i kroppen när vi var där i värmen. Vi hörde jaktfalkarna, strömstare vid fallet vilket piggade upp mig lite. Vandringen tillbaka så kom det tre lavskrikor och visade upp sig för oss så där kom lite mer krafter.

Vi besökte några mer vattenfall en del lite lättare att nå och en annan var ej lätt att nå. Det var verkligen mycket ner och upp att gå och då brant. Stops vattenfall mitt i skogen var ett mycket fint ställe. Som det brukar när det är vackert så en hel del folk på plats. Vi tog av oss om  fötterna och gick ut i den lilla “lagunen” och fotograferade med våra mobiler.

En tur till sälen blev det också. Mest för att jag ej varit där vad jag vet. Stannade vid en fors och där fanns det forsärla, drillsnäppa och en strömstare, en ungfågel. Lyckades med bild på strömstaren i det hårda ljuset men jag var ändå nöjd

Besökte även Orsa djurpark vilket tyvärr var en liten besvikelse. Svårt att se de få djur de hade där men se berguv på nära håll var kul.
Nu var det ej en fågelresa men som sagt så kan jag aldrig släppa att se och lyssna efter fåglar. Brukar också alltid skriva ner vad vi ser och hör så antalet fågelarter blev 63 i dalarna. På topp blev det jaktfalk, pilgrimsfalk, lavskrika, fjällpipare, strömstare, forsärla, kungsörn, storlom och fjällpipare.